بیشتر افراد با رؤیای تبدیلشدن به یک مشاور کارکشته که فایلهایش آرزوی هر مشاور دیگری است، وارد شغل املاک و مستغلات میشوند؛ اما خیلی از آنها در این راه موفق نیستند
زمانی که فردی قصد دارد بنگاه املاک تأسیس کند، پیشنیازهایی لازم دارد مثلاً باید به قوانین حوزه کاری املاک مانند قوانین ثبت، شهرداری، اوقاف، دارایی، اجارهنامه و… مسلط باشد اما برای اینکه این فرد به دسته مشاوران حرفهای املاک بپیوندد باید یک سری ویژگیها داشته باشد
چنانچه تصمیم دارید به یک مشاور املاک حرفهای تبدیل شوید که مشتریها برای کارکردن با شما صف بکشند، ادامه این نوشته را حتما بخوانید
درصورتیکه ویژگیهایی که در متن گفته میشود را دارید باید به شما تبریک بگویم چون یک مشاور املاک حرفهای هستید.
1. مهارتهای ارتباطی، اولین ویژگی یک مشاور املاک حرفهای
مشاور املاکی که مهارتهای ارتباطی قدرتمندی نداشته باشد میتواند از شکست خود مطمئن باشد.
اولاً با داشتن مهارتهای ارتباطی می توانیم در ذهن مشتریان تجربهای خوب بسازیم. ثانیاً مهارتهای ارتباطی به ما کمک میکند تا با زبان گروههای اجتماعی مردم آشنا شویم و بدانیم با هرکس چطور صحبت کنیم. ثالثاً در هر محله یا خیابان بنگاههای املاک زیادی هستند و برای اینکه سهمی بیشتر از بازار را کسب کنیم باید متمایز باشیم.
فن بیان:
فن بیان یعنی بلد باشیم چطور صحبت کنیم، چنانچه حرف مهمی داشته باشیم اما آن را در قالبی زیبا وبا واژه هایی مناسب بیان نکنیم، تأثیرگذار نیستیم.
این دو جمله را با هم مقایسه کنید:
- با این بودجه مورد مناسبی نمی تونین بخرین
- در حال حاضر من موردی که برای شما مناسب باشه روندارم اما اگر مایلید میتونم با همکارم تماس بگیرم شاید اون مورد مناسبی داشته باشه
من بهشخصه از مورد دوم استقبال میکنم
مشاوران املاک حرفهای با صدایی بلند (منظورمان داد زدن نیست)، لحنی دلنشین و کلماتی مناسب با مشتری صحبت میکنند
گوشدادن:
احتمالاً میگویید گوشدادن که کار خاصی نیست، ما همیشه در حال گوشدادن هستیم، اما اشتباه نکنید گوشدادن با شنیدن تفاوت دارد. ما صداهای زیادی میشنویم ولی صداهای محدودی هستند که ما با دقت به آنها گوش میکنیم.
گوشدادن یعنی زمانی که مشتری حرف میزند تمام توجهمان را به او متمرکز کنیم. متأسفانه خیلی از افراد فقط خوب حرف میزنند اما حاضر نیستند با دقت به حرفهای طرف مقابل گوش بدهند.
حتی خیلی وقتها اهمیت گوشدادن از حرفزدن بیشتر میشود. یکی از نیازهای اساسی آدمها نیاز به خود ابراز گری است، زمانی که شما با دقت به افراد گوش میکنید بستری فراهم میکنید که آنها خودشان را ابراز کنند و با این کار نزد آنها جذابتر به نظر میرسید.
همچنین با گوشدادن فعال؛ یعنی گوشدادن با تمام توجه، میفهمیم مشتری چه میخواهد و با ارائه یک پیشنهاد خوب میتوانیم او را سورپرایز کنیم.
مشاوران املاک حرفهای، شنوندههایی فعال هستند.
2. رعایت اصول اخلاقی
کسی که به اصول اخلاقی پایبند نیست بهتر است وارد شغل مشاور املاک نشود. متأسفانه بسیاری، پیشرفت را وابسته به حقهبازی میدانند و معتقدند با صداقت و راستگویی سود زیادی به دست نمیآید!
وقتیکه فروشندهای با دروغ چیزی را به مشتری میفروشد، شاید سودی کسب کرده باشد اما مثل روز روشن است که آن مشتری را از دست داده چون مشتری از این به بعد به او اعتماد نمیکند. تجربه ثابت کرده، زمانی که یک مشتری ناراضی باشد، چند مشتری دیگر را هم با خود از کسبوکار دور میکند.
زمانی که در کنار مزایای یک ملک، عیوب آن را هم به مشتری میگوییم و دنبال گول زدن او نیستیم، شاید او ملک را نخرد، اما از این به بعد ما را بهعنوان فردی قابلاعتماد میشناسد و ما را به دیگران معرفی میکند
مشاوران املاک حرفهای، افرادی صادق هستند و برای سود بیشتر، بههیچوجه اصول اخلاقی را زیر پا نمیگذارند.
3. مشاوران حرفهای املاک به کارشان عشق دارند
اگر به شغلتان علاقه ندارید، احتمالاً در آن پیشرفت نمیکنید.
بحث شغل یکی از مهم مقولههای زندگی است و افراد باید نسبت به شغلی که دارند احساس رضایت داشته باشند.
بهترین شغل دنیا هم سختیهای خودش را دارد، بسیاری از افراد موفق که آنها را ستایش میکنیم کسانی هستند که برای موفقیت در کارشان سختیهای زیادی متحمل شدهاند و مهم دلیل این پایداری علاقه زیاد آنها به کارشان است.
به همین دلیل است که افراد موفق خود را عاشق کارشان میدانند. زمانی که شما به کارتان علاقه دارید؛ اولاً برای یادگیری آن زمان و انرژی میگذارید،ثانیا سختیهای آن شغل را به جان میخرید و ثالثا احساس میکنید که از کارتان پاداش میگیرید.
مشاوران املاک حرفهای کسانی هستند که به کارشان عشق میورزند و با اشتیاق فراوان به کار خود می پردازند.
4. مشاوران املاک حرفهای به منطقه فعالیتشان مسلط هستند
اگر یک مشاور املاک به منطقهاش مسلط نباشد مانند یک پرنده بدون بال است
زمانی که ما در یک منطقه فعالیت میکنیم باید بدانیم:
- قیمت املاک آن منطقه چقدر است
- مردم آن منطقه چه میزان درآمد دارند
- آن منطقه در چه سطح فرهنگی هستند
- و…
اینها به مشاور املاک کمک میکند تا نیاز مشتری را بشناسد و بتواند موارد بهتری را به او پیشنهاد بدهد
یک مشاور املاک حرفهای قبل از تأسیس دفتر در یک منطقه، زمان زیادی را صرف شناخت منطقه میکند
5. مشاوران حرفهای املاک، زمان و انرژی خود را مدیریت میکنند
هیچکس از صحبت با فرد خسته و خوابآلود خوشحال نمیشود. بعضی از مشاوران املاک مانند بیشتر مردم، زمان و انرژیشان را مدیریت نمیکنند؛ یعنی شبها تا دیروقت بیدار هستند و صبحها خوابآلود به دفتر خود میروند. وقتیکه شما بی انرژی هستید، مشتریان را از خود دلزده میکنید.
یک مشاور حرفهای کسی است که وقت و انرژیاش را مدیریت میکند؛ بهاندازه میخوابد، روی تغذیهاش حساس است و سعی میکند با نشاط جلوی مشتری حاضر باشد
6. مشاوران حرفهای املاک تیمسازی میکنند
چه بخواهیم و چه نخواهیم، شغل املاک کاری تیمی است و از وظایف مختلفی تشکیل شده که انجام آنها برای همه افراد میسر نیست. تیمسازی برای موفقیت مشاوران املاک امری ضروری است.
زمانی که تیمسازی میکنیم شبکهای از مشاوران زیرمجموعه را گرد هم میآوریم و با این کار همه تیم حول یک هدف مشخص حرکت میکنیم، حتی میتوانیم میان اعضای تیم یک رقابت سالم ایجاد کنیم و هرکدام از مشاوران توانست موردی را بفروشد پورسانت بیشتری دریافت کند
مشاوران حرفهای کسانی هستند که تیمسازی میکنند و برای رشد تیمشان تلاش میکنند.
7. مشاوران املاک حرفهای فقط ملک را نمیفروشند
زمانی که زندگینامه فروشندگان حرفهای (مخصوصاً در حوزه املاک) را میخوانیم میبینیم همه آنها یک ویژگی مشترک دارند و میتوانیم ادعا کنیم این ویژگی از مهمترین دلایل موفقیت آنها است.
بسیاری از افراد تازهکار صنف املاک به این نکته توجه نمیکنند اما مشاور با تجربه، میداند باید آن را انجام بدهد.
آن ویژگی این است؛ آنها فقط ملک را نمیفروشند بلکه چشمانداز را هم ارائه میکنند
مثلاً اگر قرار است یک زمین را بفروشند، به آن جا میروند و زیروبم آنجا را میگردند تا بفهمند آن زمین چه پتانسیلی دارد. ممکن است بفهمند که زمین برای دامداری خوب است یا به درد ساختوساز میخورد. زمانی که مشتری موردنظر به آنها مراجعه میکند، در کنار توضیحات اولیه، چشماندازی که برای آن زمین استخراج کردهاند را برای مشتری تصویرسازی میکنند.
با این کار این زمین دیگر برای مشتری یک زمین معمولی نیست، او در زمین یک دامداری میبیند یا ساختمانی که قرار است در آنجا بسازد را متصور میشود.
مشاوران حرفهای کسانی هستند که فقط ملک را نمیفروشند بلکه به چشمانداز و آینده ملک هم توجه دارند همچنین مانند یک معلم، مشتریان را راهنمایی میکنند تا بتوانند بهترین انتخاب را انجام بدهند
8. مشاوران حرفهای کار با تکنولوژی را یاد دارند
دورانی که بخواهیم فایلها که مهمترین سرمایه مشاوران املاک هستند را روی کاغذ بنویسیم و آنها را توی کشو نگهداریم، تمام شده است؛ هرچند میبینیم بسیاری هنوز به این شیوه از فایلهایشان نگهداری میکنند.
در حال حاضر برنامههای حرفهای برای مدیریت فایل طراحی شده که مشاوران املاک میتوانند صدها فایل را بدون نیاز به کاغذ مدیریت کنند.
مزیت بیشتر این برنامهها این است که برای نگهداری از فایلها به مکان خاصی وابسته نیستند
یک مشاور حرفهای املاک کار با تکنولوژی را بلد است و از آنها برای توسعه کارش استفاده میکند
9. مشاوران املاک حرفهای از برنامه زونکن استفاده میکنند
زونکن یک برنامه آنلاین برای مدیریت فایلهای مشاوران املاک است و شاهد این هستیم که بسیاری از مشاوران املاک حرفهای، از زونکن برای مدیریت فایلهایشان استفاده میکنند.
برنامه زونکن به مشاوران املاک فرصت این را میدهد تا فایلهایشان را در جایی امن ذخیرهسازی کنند و هر زمان که خواستند به آنها دسترسی داشته باشند.
زونکن فایلهایتان را در سرورهای خود ذخیرهسازی میکند و در صورت گمشدن گوشی یا خرابشدن کامپیوتر فایلهایتان از بین نمیروند و غیر از خودتان کسی به فایلهای شما دسترسی ندارد.
با استفاده از بخش «بنگاه من» در برنامه زونکن میتوانید فایلها را با کارکنان بنگاهتان به اشتراک بگذارید.
یک نکته مهم دیگر در مورد زونکن اینکه میتوانید 7 روزبه طور رایگان از تمام امکانات زونکن استفاده کنید
زونکن را قبل از رقبا دانلود کنید